Thursday, June 17, 2004

شروع كار

سلام.

این وبلاگ را شروع کردم تا کتابی را که چند سال پیش در مورد پینک فلوید نوشته بودم به تدریج در اینجا منتشر کنم.

همون طور که قبلا گفتم سال ١٣٧٧ دو تا کتاب در تهران چاپ شد که ترجمه‏ی بعضی ترانه‏های گروه پینک فلوید بود.

یکی با نام «ناقوس جدایی» کار آقای کاوه باسمنجی (Basmenj شهری در نزدیکی تبریز) روزنامه‌نگار بود.

دومی هم «ترجمه‏ی ترانه‏های پینک فلوید» کار مرحوم فرخ تمیمی و محمود آزاد تهرانی (م.آزاد) بود که هر دو شاعرند.

هر دو ترجمه سعی کرده بودند ترجمه‏ی ادبی کنند در حالی که ترانه متن عامیانه و محاوره‏ای اه.
دوم این که اشکالات ترجمه‏شون خیلی زیاد بود (حدود ١ غلط در هر صفحه) به خصوص جاهایی که مثل آلبوم دیوار از اصطلاحات عامیانه و slang استفاده شده بود. مثلا axe در اصطلاح موسیقی به گیتار می‏گند به خاطر شباهتش به تبر. به گیتارزن هم می‏گند axeman. اما تو هر دو کتاب my favorite axe به «تبر محبوب من» ترجمه شده بود. اگه فیلم دیوار رو هم دیده بودند متوجه می‌شدند که داره در مورد گیتارش حرف می‏زنه.

یا این خط:

I've got those swollen hands blues


یعنی: من قطعه‏های بلوزی بلدم که دستم از زدنشون باد کرده.
ترجمه شده بود: من یک بلوز آستین پفکی دارم!
در صورتی که بلوز (blues) سبک موسیقی اه. بلوز لباس به این صورت اه: blouse و بیشتر در انگلیسی لباس زنونه است در حالی که گوینده مرد اه.

برای همین یه مقاله نوشتم در مورد اشکالات هر دو کتاب به طور کلی و منتشر هم شد. بعد تصمیم گرفتم خودم یه ترجمه‏ی مناسب انجام بدم. حدود ١ ماه طول کشید که یه کتاب نوشتم به نام «راستی کدامتان پینک است؟»

این عنوان خطی از شعر Have a Cigar (سیگار برگی بگیر) اه. که در اون راجر واترز به کمپانی‌های موسیقی طعنه می‏زنه. از زبون مدیر شرکت می‏گه:

The band is just fantastic,
That is really what I think.
Oh, by the way, which one's Pink?


یعنی:
گروه‏تون کلا معرکه است
واقعا این طوری فکر می‏کنم.
اوه. راستی کدوم‏تون اسمش پینک اه؟

منظورش این اه که طرف اصلا نمی‏دونه پینک اسم گروه اه نه اسم یکی از افراد اون. بعد ازشون تعریف هم می‏کنه.

خیلی وقت بود که می‏خواستم این کتاب رو روی اینترنت بذارم اما به خاطر این که با مایکروسافت ورد ۶ تحت ویندوز ٣.١ نوشته شده بود نمی‏شد. بالاخره به کمک دوست عزیزم مهرداد همه‏ی کتاب به یونیکد تبدیل شد و حالا به تدریج توی این وبلاگ منتشرش می‏کنم.

Free Web Counter visits since May 2007
Free Web Counter